Nadwizja coachingu

utworzone przez  | sie 9, 2016 | Coach pisze | 0 komentarzy

Kilka dni temu by艂em uczestnikiem superwizji. Polega艂o To na聽tym, 偶e jako coach prowadzi艂em sesj臋 z聽moj膮 kole偶ank膮 (klientem), podczas gdy inni coachowie oraz nasza superwizorka s艂uchali i聽oceniali. By艂o to trudne, bardzo stresuj膮ce, wymagaj膮ce ogromnego wysi艂ku i鈥 chc臋 jeszcze! Po Sesji dosta艂em informacj臋 zwrotn膮 od聽klientki (wykszta艂conego, widz膮cego wiele aspekt贸w mojej pracy coacha), informacje zwrotne od聽moich czterech kole偶anek (pa艅, z聽kt贸rych ka偶da ma kilkusetgodzinny sta偶 coachingowy) i聽obszern膮 opini臋 od聽superwizorki. Nie b臋d臋 zanudza膰 czytelnika szczeg贸艂ami, powiem tylko tyle, 偶e zobaczy艂em rzeczy, kt贸rych nie widzia艂em i聽nigdy bym nie zobaczy艂 w聽zwyk艂ym lustrze codziennej sesji. Mia艂em chwil臋 tego, co terapeuci nazywaj膮 wgl膮dem i聽kilka razy powt贸rzy艂em w聽duchu: 鈥濼eraz rozumiem, co robi臋 i聽sk膮d si臋 to bierze!鈥 Dzi臋ki tej superwizji du偶o lepiej zobaczy艂em swoje mocne strony, a聽tak偶e obszary, nad kt贸rymi musz臋 popracowa膰. By艂o to dla mnie bardzo wa偶ne wydarzenie je艣li chodzi o聽samorozw贸j 鈥 jakbym przeczyta艂 kilka m膮drych ksi膮偶ek 鈥 na聽dodatek o聽sobie聽?

Jestem coachem od聽kilku lat. Do wej艣cia na聽t臋 drog臋 zawodow膮 przekona艂a mnie 鈥 mi臋dzy innymi 鈥 wiadomo艣膰, 偶e w聽coachingu jest鈥 superwizja! Jestem, od聽niemal dwudziestu lat, trenerem biznesu, szkol臋, ucz臋, prowadz臋 warsztaty. Wiele razy uczy艂em si臋 od聽innych i聽uczy艂em innych. Jednak, co jaki艣 czas, znajdowa艂em si臋 w聽takich sytuacjach, w聽kt贸rych marzy艂em, by by膰 pod聽superwizj膮 (jak to nazywaj膮 terapeuci) kogo艣, kto wie wi臋cej i聽z聽kim m贸g艂bym przepracowa膰 pojawiaj膮ce si臋 trudne sytuacje. A聽zatem tu偶 po聽zako艅czeniu pierwszego szkolenia z聽prawdziwego, takiego przez wielkie 鈥瀋鈥, coachingu, zacz膮艂em poszukiwa膰 wsparcia u聽innych. Pocz膮tkowo By艂y to po聽prostu rozmowy z聽osobami, kt贸re sko艅czy艂y to samo szkolenie. Bezcenne by艂o dla mnie s艂uchanie opowiada艅, o聽tym, jak聽pracuj膮 inni, wymienianie si臋 do艣wiadczeniami, przypominanie sobie technik i聽metod poznanych na聽szkoleniu. Do tego sesje wzajemnego coachingu. Takie dzia艂ania 鈥 b臋d膮ce w艂a艣ciwie powt贸rzeniem i聽wdro偶eniem element贸w szkoleniowych do聽mojej pracy w聽roli coacha 鈥 by艂y niezwykle cenne.

Nast臋pnie nadszed艂 czas, w聽kt贸rym korzysta艂em z聽mentoringu 鈥 szuka艂em podpowiedzi, wskaz贸wek i聽rad do艣wiadczonych coach贸w.

Nabieraj膮c do艣wiadczenia, ch臋tniej wyp艂ywa艂em na聽g艂臋bsze wody coachingu. Eksperymentowa艂em z聽r贸偶nymi metodami. Zacz臋艂y si臋 pojawia膰 bardziej skomplikowane sytuacje, ci臋偶sze sesje, trudne pytania: czy dobrze to robi臋, czy tak nale偶a艂o post膮pi膰鈥 Odpowiedzi na聽nie szuka艂em na聽sesjach kontynuowanego przeze mnie mentoringu, ale te偶 na聽warsztatach grupowej interwizji i聽superwizji 鈥 czyli w聽miejscach, w聽kt贸rych coach mo偶e w聽spos贸b bezpieczny przedstawi膰 trudny dla siebie przypadek (interwizja), om贸wi膰 go, przepracowa膰 za聽pomoc膮 innych metod (np. Coachingowych, ustawieniowych, bywa, 偶e zaczerpni臋tych wprost z聽psychoterapii) oraz jako coach poprowadzi膰 obserwowan膮 przez innych sesj臋 z聽osob膮 z聽grupy. Takie dzia艂anie ma na聽celu uzyskanie informacji zwrotnej.

Te praktyki spe艂niaj膮 w聽mojej pracy coacha kilka funkcji. Przede Wszystkim s膮 to wskaz贸wki dotycz膮ce w艂asnego rozwoju 鈥 co jeszcze mog臋 zmieni膰 ulepszy膰, poprawi膰. S膮 to tak偶e wa偶ne dla mnie informacje o聽鈥瀝afach i聽mieliznach鈥 w聽moim umy艣le. Czyli odpowied藕 na聽pytania: gdzie s膮 miejsca, w聽kt贸rych by膰 mo偶e co艣 z聽moich do艣wiadcze艅, z聽mojego 偶ycia przenosz臋 w聽niew艂a艣ciwy spos贸b na聽klienta, jak聽temu zaradzi膰, jak聽uwa偶nie tym 鈥瀦arz膮dza膰鈥 Taka superwizja daje mi r贸wnie偶 艣wiadomo艣膰 swoich ogranicze艅 鈥 gdzie mo偶e mi by膰 ci臋偶ko, z聽jakim klientem, w聽jakich sytuacjach i聽czy chc臋 podj膮膰 ten wysi艂ek. A聽czasem informacja zwrotna podczas superwizji daje mi pewno艣膰, 偶e to, co robi臋, robi臋 dobrze.

Innymi s艂owy 鈥 superwizja to dla mnie 鈥瀗adwizja鈥 sta艂e poszerzanie pola 艣wiadomo艣ci, jakim coachem jestem.

I tego wszystkim Kole偶ankom i聽Kolegom Coachom 偶ycz臋.

Autor artyku艂u:
Piotr 艁awacz