Zaktualizowane Kluczowe Kompetencje

International Coaching Federation podda艂 praktyk臋 coachingow膮 wnikliwej analizie trwaj膮cej dwa lata. Jej wynikiem jest zaktualizowany model Kluczowych Kompetencji ICF. Prezentowany model opiera si臋 na danych zebranych od ponad 1300 coach贸w z ca艂ego 艣wiata 鈥 zar贸wno b臋d膮cych, jak i nieb臋d膮cych cz艂onkami ICF oraz reprezentuj膮cych r贸偶ne obszary, szko艂y, styl oraz do艣wiadczenie coachingowe. Przeprowadzone na szerok膮 skal臋 badania potwierdzi艂y, 偶e znacz膮ca cz臋艣膰 Modelu Kluczowych Kompetencji ICF, opracowanego 25 lat temu, ma nadal fundamentalne zastosowanie w praktyce coachingowej. Niemniej nowe w膮tki i wnioski, kt贸re wy艂oni艂y si臋 z danych zebranych w badaniu r贸wnie偶 zosta艂y w艂膮czone do zaktualizowanego Modelu. Do najwa偶niejszych z nich nale偶膮: post臋powanie zgodne z zasadami etyki i poufno艣ci, znaczenie postawy coachingowej oraz nieustannego praktykowania autorefleksji, rozr贸偶nienie pomi臋dzy poszczeg贸lnymi poziomami um贸w i kontrakt贸w coachingowych, kluczowe znaczenie partnerstwa pomi臋dzy coachem a klientem oraz 艣wiadomo艣膰 kulturowa, systemowa oraz kontekstowa. Wszystkie opisane powy偶ej aspekty odzwierciedlaj膮 r贸偶ne, ale kluczowe elementy praktyki coachingowej, a dog艂臋bna refleksja nad nimi ma s艂u偶y膰 ich integracji w codziennej praktyce coacha ICF.

A. Za艂o偶enia podstawowe

 

1. Dzia艂a zgodnie z zasadami etyki

Definicja: Coach rozumie i stosuje w spos贸b sp贸jny zasady etyki zawodu coacha oraz standardy coachingu.

  1. Wykazuje si臋 osobist膮 sp贸jno艣ci膮 i uczciwo艣ci膮 w kontaktach z klientami, sponsorami i聽 w艂a艣ciwymi interesariuszami.
  2. Jest uwra偶liwiony na to偶samo艣膰, otoczenie, do艣wiadczenie, warto艣ci i pogl膮dy klient贸w.
  3. U偶ywa odpowiedniego j臋zyka wyra偶aj膮cego szacunek do klient贸w, sponsor贸w i istotnych interesariuszy.
  4. Przestrzega Kodeksu Etycznego ICF i stoi na stra偶y Kluczowych warto艣ci ICF.
  5. Zachowuje poufno艣膰 informacji uzyskanych od klienta zgodnie z umowami zawartymi ze stronami oraz zgodnie z obowi膮zuj膮cymi przepisami prawa polskiego lub mi臋dzynarodowego
  6. Jest 艣wiadomy r贸偶nic聽pomi臋dzy coachingiem, konsultingiem, psychoterapi膮 oraz innymi formami wsparcia.
  7. Kieruje klient贸w do innych specjalist贸w w razie potrzeby.

 

2. Wciela w 偶ycie postaw臋 coachingow膮

Definicja: Coach przyjmuje i rozwija w sobie otwarto艣膰, ciekawo艣膰, elastyczno艣膰 oraz podej艣cie skoncentrowane na kliencie.

  1. Uznaje, 偶e klienci s膮 odpowiedzialni za w艂asne wybory.
  2. Nieustannie doskonali si臋 i rozwija jako coach.
  3. Nieustannie praktykuje autorefleksj臋, aby doskonali膰 warsztat coacha.
  4. Jest 艣wiadomy i otwarty na to, jaki wp艂yw ma kontekst i kwestie kulturowe na innych oraz na niego samego.
  5. Wykorzystuje samo艣wiadomo艣膰 i intuicj臋 z korzy艣ci膮 dla klienta.
  6. Rozwija i piel臋gnuje umiej臋tno艣膰 zarz膮dzania swoimi emocjami.
  7. Przygotowuje si臋 do sesji zar贸wno mentalnie, jak i emocjonalnie.
  8. W razie potrzeby zwraca si臋 o pomoc z zewn膮trz.

B. Wsp贸艂tworzenie relacji

 

3. Zawiera i realizuje ustalenia kontrakt贸w

Definicja: Coach partneruje klientowi i pozosta艂ym stronom coachingu w stworzeniu przejrzystego kontraktu dotycz膮cego relacji, procesu, plan贸w oraz cel贸w coachingu. Coach zawiera kontrakt zar贸wno na ca艂y proces coachingowy, jak i na ka偶d膮 sesj臋.

  1. Wyja艣nia klientowi i innym pozosta艂ym stronom coachingu, czym jest, a czym coaching nie jest oraz opisuje proces coachingowy.
  2. Uzgadnia z klientem i pozosta艂ymi stronami coachingu, co jest, a co nie jest w艂a艣ciwe w tej relacji, co wchodzi w sk艂ad us艂ugi coachingowej oraz jaki jest zakres odpowiedzialno艣ci ka偶dej ze stron.
  3. Uzgadnia og贸lne wytyczne i szczeg贸艂y dotycz膮ce danej relacji coachingowej, takie jak kwestie organizacyjne, op艂aty, terminy, czas trwania, zako艅czenie, poufno艣膰 oraz ewentualne w艂膮czenie w proces innych os贸b.
  4. Partneruje klientowi i聽 w艂a艣ciwym pozosta艂ym stronom coachingu w ustalaniu ca艂o艣ciowego planu procesu coachingowego i jego cel贸w.
  5. Partneruje klientowi w sprawdzeniu dopasowania pomi臋dzy sob膮, jako coachem a klientem.
  6. Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu tego, co klient chce osi膮gn膮膰 podczas sesji.
  7. Partneruje klientowi w okre艣leniu tego, czym klient potrzebuje si臋 zaj膮膰 lub co rozwi膮za膰, aby osi膮gn膮膰 wyznaczone cele sesji.
  8. Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu miar sukcesu dla cel贸w, kt贸re klient chce osi膮gn膮膰 w ramach procesu coachingowego lub pojedynczej sesji.
  9. Partneruje klientowi w zarz膮dzaniu czasem podczas sesji 聽oraz wyborze tego, na czym klient chce si臋 podczas niej skupi膰.
  10. Kontynuuje rozmow臋 w kierunku po偶膮danego przez klienta rezultatu, chyba 偶e klient wska偶e inaczej.
  11. Partneruje klientowi w zako艅czeniu relacji coachingowej z nale偶ytym szacunkiem dla tego do艣wiadczenia.

 

4. Buduje zaufanie i poczucie bezpiecze艅stwa

Definicja: Coach jest dla klienta partnerem w tworzeniu bezpiecznego, wspieraj膮cego 艣rodowiska, kt贸re pozwala klientowi w pe艂ni si臋 otworzy膰. Dba o to, 偶eby ich relacja opiera艂a si臋 na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

  1. D膮偶y do zrozumienia klienta i bierze pod uwag臋 jego szeroki kontekst, kt贸ry mo偶e obejmowa膰 jego to偶samo艣膰, 艣rodowisko, do艣wiadczenia, warto艣ci i przekonania.
  2. Okazuje szacunek dla to偶samo艣ci, pogl膮d贸w, stylu i j臋zyka klienta oraz dostosowuje do niego prowadzenie coachingu.
  3. Uznaje i szanuje unikalne talenty, odkrycia oraz prac臋 klienta w ramach procesu coachingowego.
  4. Okazuje wsparcie, empati臋 oraz trosk臋 o klienta.
  5. Uznaje i wspiera spos贸b, w jaki klient wyra偶a uczucia, spostrze偶enia, obawy, przekonania i sugestie.
  6. Wykazuje si臋 otwarto艣ci膮 i transparentno艣ci膮, kt贸re s膮 przejawem wra偶liwo艣ci i s艂u偶膮 budowaniu zaufania w relacji z klientem.

 

5. Utrzymuje obecno艣膰

Definicja: Coach jest w pe艂ni 艣wiadomy i obecny przy kliencie, przyjmuje styl otwarty, elastyczny, pewny i ugruntowany.

  1. Pozostaje skupiony, uwa偶ny, empatyczny oraz wra偶liwy na klienta.
  2. Wykazuje si臋 ciekawo艣ci膮 podczas procesu coachingowego.
  3. Zarz膮dza w艂asnymi emocjami, by by膰 obecnym przy kliencie.
  4. Wykazuje pewno艣膰 podczas pracy z silnymi emocjami klienta w trakcie procesu coachingowego.
  5. Czuje si臋 komfortowo pracuj膮c w sferze tego, co nieznane.
  6. Tworzy lub daje przestrze艅 na cisz臋, zatrzymanie si臋 lub refleksj臋.

C. Efektywne komunikowanie

 

6. Aktywnie s艂ucha

Definicja: Coach skupia si臋 na tym, co klient m贸wi i czego nie m贸wi, aby w pe艂ni zrozumie膰, co klient przekazuje w kontek艣cie siebie, jako systemu oraz wspiera go w wyra偶aniu siebie.

  1. Bierze pod uwag臋 kontekst klienta, jego to偶samo艣膰, 艣rodowisko, do艣wiadczenia, warto艣ci i przekonania, aby jak najlepiej zrozumie膰 to, co przekazuje klient.
  2. Odzwierciedla lub podsumowuje wypowiedzi klienta, aby zapewni膰 jasno艣膰 i zrozumienie.
  3. Rozpoznaje, gdy pojawia si臋 co艣 wi臋cej ni偶 klient komunikuje i pog艂臋bia to.
  4. Zauwa偶a, akceptuje i dopytuje o emocje klienta, zmiany energii, sygna艂y niewerbalne lub inne zachowania.
  5. Dopytuje o sp贸jno艣膰 s艂贸w, tonu g艂osu i mowy cia艂a, aby odkry膰 pe艂ne znaczenie wypowiedzi klienta.
  6. Zauwa偶a tendencje w zachowaniach i emocjach klienta podczas sesji, po to aby wychwyci膰 pojawiaj膮ce si臋 w膮tki i schematy.

 

7. Pobudza 艣wiadomo艣膰

Definicja: Coach u艂atwia klientowi dokonywanie odkry膰 oraz wspiera proces uczenia si臋, korzystaj膮c z narz臋dzi i technik takich jak mocne pytania, cisza, metafora i analogia.

  1. Bierze pod uwag臋 do艣wiadczenie klienta przy wyborze, co mo偶e by膰 dla niego najbardziej u偶yteczne.
  2. Zach臋ca klienta do podejmowania wyzwa艅 jako spos贸b na pobudzenie 艣wiadomo艣ci lub wgl膮du.
  3. Zadaje pytania na temat klienta, takie jak jego spos贸b my艣lenia, warto艣ci, potrzeby, pragnienia i聽przekonania.
  4. Zadaje pytania, kt贸re pomagaj膮 klientowi wykracza膰 poza dotychczasowe sposoby my艣lenia.
  5. Zaprasza klienta do dzielenia si臋 w wi臋kszym stopniu tym, czego do艣wiadcza w danym momencie.
  6. Zauwa偶a to, co dzia艂a podczas sesji, aby wzmocni膰 post臋py klienta.
  7. Dostosowuje w艂asne podej艣cie coachingowe do potrzeb klienta.
  8. Pomaga klientowi rozpozna膰 czynniki, kt贸re wp艂ywaj膮 na obecne i przysz艂e schematy zachowa艅, my艣lenia i emocji.
  9. Zaprasza klienta do generowania pomys艂贸w, jak mo偶e p贸j艣膰 naprz贸d, co klient chce lub co mo偶e zrobi膰.
  10. Wspiera klienta w zmianie perspektywy.
  11. Dzieli si臋 z klientem obserwacjami, odkryciami i odczuciami bez przywi膮zywania si臋 do nich, je艣li maj膮 one szans臋 prze艂o偶y膰 si臋 na nowe wnioski klienta.

D. Wspieranie uczenia si臋 i rozwoju

8. U艂atwia rozw贸j klienta

Definicja: Coach partneruje klientowi w prze艂o偶eniu tego, czego klient dowiedzia艂 si臋 i co odkry艂 na dzia艂ania; wspiera autonomi臋 klienta w procesie coachingowym.

  1. Pracuje z klientem nad integracj膮 nowej 艣wiadomo艣ci, wgl膮d贸w i wniosk贸w z jego 艣wiatopogl膮dem i zachowaniem.
  2. Partneruje klientowi w projektowaniu cel贸w, dzia艂a艅 oraz miar post臋pu tak, aby wdra偶a膰 i poszerza膰 nowe wnioski.
  3. Uznaje i wspiera autonomi臋 klienta w wyznaczaniu cel贸w, dzia艂a艅 oraz sposob贸w rozliczania si臋 z nich.
  4. Wspiera klienta w rozpoznawaniu potencjalnych rezultat贸w lub nauki z ustalonych dzia艂a艅.
  5. Zaprasza klienta do refleksji nad dalsz膮 drog膮, w tym nad potrzebnymi zasobami, wsparciem oraz mo偶liwymi przeszkodami.
  6. Partneruje klientowi w podsumowywaniu odkry膰 i wgl膮d贸w pojawiaj膮cych si臋 w trakcie sesji lub mi臋dzy nimi.
  7. 艢wi臋tuje post臋py i sukcesy klienta.
  8. Partneruje klientowi w zako艅czeniu sesji.