Superwizja w coachingu

 

Superwizja jest procesem uczenia się doświadczonego coacha przy wsparciu superwizora. Ma ona na celu lepsze zrozumienie prowadzonych procesów coachingowych, podniesienie kompetencji oraz rozwój coacha. Przekłada się też na korzyści dla jego klientów. ICF rekomenduje profesjonalnym coachom regularne poddawanie się superwizji.

Główne zagadnienia pracy superwizyjnej

  • ∎ etyka
  • ∎ użyteczność procesu
  • ∎ konkretne wyzwania i problemy
  • ∎ higiena psychofizyczna pracy
  • ∎ rozwój zawodowy i osobisty coacha

Kluczowe elementy pracy superwizyjnej

  • ∎ kontraktowanie superwizji i monitorowanie realizacji kontraktu
  • ∎ relacja superwizyjna oparta na zasadach etyki i obecności coachingowej
  • ∎ wsparcie rozwoju kompetencji i zasobów zawodowych coacha
  • ∎ facylitowanie rozwoju świadomości zawodowej i etycznej coacha
  • ∎ zarządzanie postępami procesu i odpowiedzialnością obydwu stron

Superwizja w coachingu a mentor coaching

Superwizja w coachingu

Mentor coaching

okresowo w trakcie praktyki coachingowej przy kolejnych stopniach akredytacji
relacja między superwizorem a osobą superwizowaną, czyli coachem relacja między mentor coachem zwanym również mentorem a klientem mentor coachingu – mentee
proces spersonalizowany, zgodny ze standardami etyki i definicją coachingu proces mający na celu standaryzację kompetencji mentee
opiera się na metodach coachingowych z elementami nauczania i doradztwa opiera się na technikach szkoleniowych i doradczych
służy indywidualnemu rozwojowi coacha służy rozwojowi mentee w obszarze Kluczowych Kompetencji ICF
cele superwizji wyznacza coach w porozumieniu z superwizorem cele mentor coachingu wyznaczone są przez standardy ICF
realizacja celów jest przedmiotem pracy coacha z superwizorem realizacja celu podlega ocenie mentora
superwizor powinien regularnie korzystać z superwizji lub interwizji jako sposobu na rozwój kompetencji superwizyjnych mentor nie ma obowiązku uczestniczyć w mentoringu jako mentee

Superwizja w coachingu a interwizja

 

Interwizja jest pracą rozwojową zarówno dla doświadczonych, jak i początkujących coachów, a także uczniów i adeptów coachingu. W interwizji uczestniczą osoby o mniej więcej podobnym doświadczeniu. Mogą to być osoby początkujące. Wszyscy uczestnicy interwizji udzielają informacji zwrotnej, którą uważają za użyteczną w danym przypadku.

 

W odróżnieniu, w superwizji uczestniczy superwizor i doświadczony coach (lub coachowie). Superwizor powinien być aktywnie działającym profesjonalnym coachem o doświadczeniu większym niż osoby superwizowane. Powinien on stanowić dla superwizowanych autorytet merytoryczny i etyczny.

 

Superwizja w coachingu a szkolenie coacha

 

Szkolenie coacha ma wszelkie cechy szkolenia jako takiego, w odróżnieniu od superwizji, która jest specyficzną relacją podobną do coachingowej z możliwymi elementami doradztwa.