Superwizja w coachingu

Superwizja jest procesem uczenia si臋 do艣wiadczonego coacha przy wsparciu superwizora. Ma ona na celu lepsze zrozumienie prowadzonych proces贸w coachingowych, podniesienie kompetencji oraz rozw贸j coacha. Przek艂ada si臋 te偶 na korzy艣ci dla jego klient贸w. ICF rekomenduje profesjonalnym coachom regularne poddawanie si臋 superwizji.

G艂贸wne zagadnienia pracy superwizyjnej

  • 鈭 etyka
  • 鈭 u偶yteczno艣膰 procesu
  • 鈭 konkretne wyzwania i problemy
  • 鈭 higiena psychofizyczna pracy
  • 鈭 rozw贸j zawodowy i osobisty coacha

Kluczowe elementy pracy superwizyjnej

  • 鈭 kontraktowanie superwizji i monitorowanie realizacji kontraktu
  • 鈭 relacja superwizyjna oparta na zasadach etyki i obecno艣ci coachingowej
  • 鈭 wsparcie rozwoju kompetencji i zasob贸w zawodowych coacha
  • 鈭 facylitowanie rozwoju 艣wiadomo艣ci zawodowej i etycznej coacha
  • 鈭 zarz膮dzanie post臋pami procesu i odpowiedzialno艣ci膮 obydwu stron

Superwizja w coachingu a mentor coaching

Superwizja w聽coachingu

Mentor coaching

okresowo w聽trakcie praktyki coachingowej przy kolejnych stopniach akredytacji
relacja mi臋dzy superwizorem a聽osob膮 superwizowan膮, czyli coachem relacja mi臋dzy mentor coachem zwanym r贸wnie偶 mentorem a聽klientem mentor coachingu 鈥 mentee
proces spersonalizowany, zgodny ze聽standardami etyki i聽definicj膮 coachingu proces maj膮cy na聽celu standaryzacj臋 kompetencji mentee
opiera si臋 na聽metodach coachingowych z聽elementami nauczania i聽doradztwa opiera si臋 na聽technikach szkoleniowych i聽doradczych
s艂u偶y indywidualnemu rozwojowi coacha s艂u偶y rozwojowi mentee w聽obszarze Kluczowych Kompetencji ICF
cele superwizji wyznacza coach w聽porozumieniu z聽superwizorem cele mentor coachingu wyznaczone s膮 przez聽standardy ICF
realizacja cel贸w jest przedmiotem pracy coacha z聽superwizorem realizacja celu podlega ocenie mentora
superwizor powinien regularnie korzysta膰 z聽superwizji lub interwizji jako sposobu na聽rozw贸j kompetencji superwizyjnych mentor nie聽ma obowi膮zku uczestniczy膰 w聽mentoringu jako mentee

Superwizja w coachingu a interwizja

Interwizja jest prac膮 rozwojow膮 zar贸wno dla do艣wiadczonych, jak i pocz膮tkuj膮cych coach贸w, a tak偶e uczni贸w i adept贸w coachingu. W interwizji uczestnicz膮 osoby o mniej wi臋cej podobnym do艣wiadczeniu. Mog膮 to by膰 osoby pocz膮tkuj膮ce. Wszyscy uczestnicy interwizji udzielaj膮 informacji zwrotnej, kt贸r膮 uwa偶aj膮 za u偶yteczn膮 w danym przypadku.

 

W odr贸偶nieniu, w superwizji uczestniczy superwizor i do艣wiadczony coach (lub coachowie). Superwizor powinien by膰 aktywnie dzia艂aj膮cym profesjonalnym coachem o do艣wiadczeniu wi臋kszym ni偶 osoby superwizowane. Powinien on stanowi膰 dla superwizowanych autorytet merytoryczny i etyczny.

 

Superwizja w coachingu a szkolenie coacha

Szkolenie coacha ma wszelkie cechy szkolenia jako takiego, w odr贸偶nieniu od superwizji, kt贸ra jest specyficzn膮 relacj膮 podobn膮 do coachingowej z mo偶liwymi elementami doradztwa.