Superwizja w coachingu
Superwizja jest procesem uczenia się doświadczonego coacha przy wsparciu superwizora. Ma ona na celu lepsze zrozumienie prowadzonych procesów coachingowych, podniesienie kompetencji oraz rozwój coacha. Przekłada się też na korzyści dla jego klientów. ICF rekomenduje profesjonalnym coachom regularne poddawanie się superwizji.
Główne zagadnienia pracy superwizyjnej
- ∎ etyka
- ∎ użyteczność procesu
- ∎ konkretne wyzwania i problemy
- ∎ higiena psychofizyczna pracy
- ∎ rozwój zawodowy i osobisty coacha
Kluczowe elementy pracy superwizyjnej
- ∎ kontraktowanie superwizji i monitorowanie realizacji kontraktu
- ∎ relacja superwizyjna oparta na zasadach etyki i obecności coachingowej
- ∎ wsparcie rozwoju kompetencji i zasobów zawodowych coacha
- ∎ facylitowanie rozwoju świadomości zawodowej i etycznej coacha
- ∎ zarządzanie postępami procesu i odpowiedzialnością obydwu stron
Superwizja w coachingu a mentor coaching
Superwizja w coachingu |
Mentor coaching |
---|---|
okresowo w trakcie praktyki coachingowej | przy kolejnych stopniach akredytacji |
relacja między superwizorem a osobą superwizowaną, czyli coachem | relacja między mentor coachem zwanym również mentorem a klientem mentor coachingu – mentee |
proces spersonalizowany, zgodny ze standardami etyki i definicją coachingu | proces mający na celu standaryzację kompetencji mentee |
opiera się na metodach coachingowych z elementami nauczania i doradztwa | opiera się na technikach szkoleniowych i doradczych |
służy indywidualnemu rozwojowi coacha | służy rozwojowi mentee w obszarze Kluczowych Kompetencji ICF |
cele superwizji wyznacza coach w porozumieniu z superwizorem | cele mentor coachingu wyznaczone są przez standardy ICF |
realizacja celów jest przedmiotem pracy coacha z superwizorem | realizacja celu podlega ocenie mentora |
superwizor powinien regularnie korzystać z superwizji lub interwizji jako sposobu na rozwój kompetencji superwizyjnych | mentor nie ma obowiązku uczestniczyć w mentoringu jako mentee |
Superwizja w coachingu a interwizja
Interwizja jest pracą rozwojową zarówno dla doświadczonych, jak i początkujących coachów, a także uczniów i adeptów coachingu. W interwizji uczestniczą osoby o mniej więcej podobnym doświadczeniu. Mogą to być osoby początkujące. Wszyscy uczestnicy interwizji udzielają informacji zwrotnej, którą uważają za użyteczną w danym przypadku.
W odróżnieniu, w superwizji uczestniczy superwizor i doświadczony coach (lub coachowie). Superwizor powinien być aktywnie działającym profesjonalnym coachem o doświadczeniu większym niż osoby superwizowane. Powinien on stanowić dla superwizowanych autorytet merytoryczny i etyczny.
Superwizja w coachingu a szkolenie coacha
Szkolenie coacha ma wszelkie cechy szkolenia jako takiego, w odróżnieniu od superwizji, która jest specyficzną relacją podobną do coachingowej z możliwymi elementami doradztwa.