Dialog w organizacji

utworzone przez  | cze 11, 2016 | Coach pisze | 0 komentarzy

Czym jest dialog? Je艣li przyjmiemy definicj臋 s艂ownikow膮 to oznacza to rozmow臋 dw贸ch os贸b. Ale dialog to co艣 wi臋cej. Mo偶e dotyczy膰 jednej osoby (dialog wewn臋trzny), dw贸ch os贸b ale r贸wnie偶 zespo艂u, grupy. Dialog jest rozmow膮, kt贸rej g艂贸wn膮 cech膮 jest dociekanie (inquiry), odnajdowanie nowych znacze艅, nowych rozwi膮za艅, nowego zrozumienia.

Termin DIALOG pochodzi z聽Greki i聽oznacza 鈥瀙rzep艂yw znacze艅鈥聽(dia logos). M贸wimy o聽prawdziwym dialogu, gdy eksplorujemy niepewno艣膰, gdy zawieszamy poczucie pewno艣ci, w艂asnej racji. Esencj膮 dialogu jest dociekanie, kt贸re mo偶e wygenerowa膰 nowe idee, nowe postrzeganie, nowe rozumienie. Upraszczaj膮c mo偶emy stwierdzi膰, 偶e dialog umo偶liwia wielo艣膰 punkt贸w widzenia. Nasze przyzwyczajenia powoduj膮, 偶e bronimy naszych pogl膮d贸w, sk艂onni jeste艣my zgadza膰 si臋 聽z pogl膮dami innych ludzi o聽ile odpowiadaj膮 naszym i聽odrzucamy inne opinie.聽W dialogu ludzie ucz膮 si臋 u偶ywa膰 energii dziel膮cych ich r贸偶nic dla wzmocnienia kolektywnej inteligencji.

Dlaczego m贸wimy o聽dialogu w聽organizacji?

Umiej臋tno艣膰 prowadzenia rozmowy i聽my艣lenia zespo艂owego mo偶e sta膰 si臋 偶yciodajnym 藕r贸d艂em przewagi konkurencyjnej i聽efektywno艣ci organizacyjnej. Dobra komunikacja jest bezcenna. Wsp贸艂czesne problemy s膮 tak z艂o偶one i聽trudne, 偶e potrzebujemy kolektywnej m膮dro艣ci aby im przeciwdzia艂a膰.

Dialog mo偶e by膰 nazwany sztuk膮 my艣lenia razem, sztuk膮 rozmowy i聽wymiany my艣li prowadz膮c膮 do聽powstawania m膮dro艣ci zespo艂owej.

Dialog pomaga zrozumie膰 nasze metody my艣lenia, nasze zachowania i聽zachowania innych; pozwala spojrze膰 na聽organizacj臋 jako ca艂o艣膰 (podej艣cie systemowe); wspomaga rozw贸j inteligencji zespo艂owej, kreatywno艣ci i聽zaufania w聽zespole. Kompetencja pracownika (a zw艂aszcza lidera) zwana 鈥渟ztuk膮 prowadzenia dialogu鈥, wydaje si臋 by膰 bezcenna w聽naszych czasach. Umiej臋tno艣膰 ta mo偶e zosta膰 aktywowana poprzez samorozw贸j lub przez prac臋 z聽coachem, ale przede wszystkim pracownik (lider) musi chcie膰 zastosowa膰 dialog w聽praktyce.

Si艂a rozmowy jest olbrzymia. Rozmawianie zajmuje du偶o czasu 鈥 w聽domu, w聽biurze, gdziekolwiek. Ale czasem wszyscy czujemy, 偶e czego艣 w聽tym brakuje. 呕e powiedzieli艣my nie to, co mieli艣my na聽my艣li albo nie zrozumieli艣my sensu tego, co kto艣 inny chcia艂 nam przekaza膰. Wprowadzanie zmian w聽sposobie m贸wienia, my艣lenia, przygotowania do聽rozmowy, mo偶e w聽znacz膮cy spos贸b zmieni膰 nasze 偶ycie. Pracodawcy przyk艂adaj膮 coraz wi臋cej uwagi do聽dobrej komunikacji w聽organizacji, bo bez niej wiele pomys艂贸w nigdy nie ujrzy 艣wiat艂a dziennego i聽trudno jest my艣le膰 o聽zarz膮dzaniu przedsi臋biorstwem.

Dialog mo偶e by膰 nazwany sztuk膮 my艣lenia razem, sztuk膮 rozmowy i聽wymiany my艣li prowadz膮c膮 do聽powstawania m膮dro艣ci zespo艂owej.

Teoria i聽praktyka dialogu w聽organizacji zosta艂a zg艂臋biona m.in. przez Williama Isaacsa 鈥 wyk艂adowc臋 MIT i聽w艂a艣ciciela firmy konsultacyjnej Dialogos.

Wymienia on 4 podstawowe praktyki wspier膮je DIALOG:

鈥 wydobywania prawdziwych pogl膮d贸w ludzi; wypowiadania si臋 w艂asnym g艂osem (voice)
鈥 uwa偶nego s艂uchania (listen)
鈥 pozostawiania przestrzeni dla, szanowania pogl膮d贸w innych ludzi (respekt)
鈥 poszerzania 艣wiadomo艣ci i聽perspektywy; zawieszanie pewno艣ci (suspend).

Dialog to wspania艂e narz臋dzie, dost臋pne dla nas wszystkich. Najwa偶niejsze to zacz膮膰 od聽samego siebie.聽 Jedn膮 z聽mo偶liwo艣ci rozpocz臋cia samokszta艂cenia jest praktykowanie czterech g艂贸wnych umiej臋tno艣ci: wypowiadania si臋 w艂asnym g艂osem, uwa偶nego s艂uchania, szanowania i聽zawieszania za艂o偶e艅.聽Zawsze mamy wyb贸r czy p贸j艣膰 w聽stron臋 dialogu czy nie. Oznacza to, 偶e w聽ka偶dej wa偶nej rozmowie mo偶emy albo przedstawi膰 nasze prawdziwe pogl膮dy i聽zach臋ci膰 innych do聽tego samego lub te偶 mo偶emy narzuci膰 nasze przekonania innym. Mo偶emy s艂ucha膰, poprawiaj膮c nasze zrozumienie tego, co jest m贸wione lub mo偶emy s艂ucha膰 wybi贸rczo, dodaj膮c nasze interpretacje.

Mo偶emy zawiesi膰 nasze przekonania i聽przyj膮膰, 偶e inni mog膮 widzie膰 rzeczy, kt贸rych my nie dostrzegamy lub pozosta膰 przy聽naszym punkcie widzenia. I ostatecznie mo偶emy wykazywa膰 si臋 szacunkiem, kt贸rym potwierdzimy, 偶e inni mog膮 posiada膰 wiedz臋, kt贸rej my nie dostrzegamy lub odrzuci膰 cudze 鈥瀝acje鈥,聽 jako 偶e zawsze wiemy lepiej.

Metodologia i聽techniki dialogowe s膮 z聽powodzeniem stosowane w聽innych krajach i聽organizacjach np. w聽Banku 艢wiatowym czy Ministerstwie Le艣nictwa USA. Praktycy wymieniaj膮 nast臋puj膮ce korzy艣ci wynikaj膮ce ze stosowania dialogu w聽organizacji:

  1. Lepsze zrozumienie zachowa艅 w艂asnych i聽innych ludzi.聽Kiedy rozwijamy cztery praktyki dialogu (wyra偶anie my艣li, s艂uchanie, szanowanie, zawieszanie), otrzymujemy nowe mo偶liwo艣ci zrozumienia siebie i聽innych, gdy偶 jeste艣my g艂臋boko zainteresowani obejmowaniem szerszych znacze艅.
  2. Poprawa relacji z聽pracownikami. Gdy lepiej rozumiemy innych i聽komunikujemy to, gdy rzeczywi艣cie s艂uchamy tego, co inni m贸wi膮, relacje staj膮 si臋 lepsze i聽d艂ugotrwa艂e.
  3. Rozw贸j kolektywnej inteligencji, kreatywno艣ci i聽zaufania w聽zespole.聽Kiedy m贸wimy i聽my艣limy razem, do艣wiadczamy nowego przep艂ywu, kt贸ry prowadzi do聽kolektywnej wiedzy, kreatywno艣ci. Budujemy 鈥瀙ole dialogowe鈥, dobr膮 podstaw臋 zaufania w聽zespole.
  4. Wzmocnienie relacji pomi臋dzy cz艂onkami zespo艂u i聽postrzeganie wsp贸lnego celu.聽Wsp贸lna praca z聽podej艣ciem dialogowym wspiera zacie艣nienie wi臋zi w聽zespole i聽postrzeganie wsp贸lnej wizji, wsp贸lnego powodu.
  5. Wsp贸lne rozwi膮zywanie problem贸w, kt贸re w聽naszych czasach s膮 coraz bardziej z艂o偶one i聽skomplikowane (鈥瀗ie na聽jedn膮 g艂ow臋鈥).聽Inteligencja kolektywna pomaga znajdowa膰 nowe rozwi膮zania, generowa膰 wiele pomys艂贸w, zapewni膰 przep艂yw znacze艅 i聽stworzy膰 przestrze艅 dla 鈥瀗owego鈥.
  6. Traktowanie organizacji, jako ca艂o艣ciowego systemu (nie my vs. oni). Problem fragmentaryzacji i聽dostrzegania tylko w膮skiego zakresu pracy ludzi stanowi olbrzymie wyzwanie dla organizacji. Dialog i聽uczenie si臋 my艣lenia razem sprzyjaj膮 postrzeganiu organizacji, jako systemu, ca艂o艣ci.
  7. Za偶egnywanie kryzys贸w i聽konflikt贸w i聽rozumienie jak聽do nich dochodzi.聽Dialog jest bardzo przydatny w聽zarz膮dzaniu kryzysowym i聽przy wygaszaniu konflikt贸w. Pomaga zrozumie膰 r贸偶ne punkty widzenia i聽zawiesza膰 pewno艣膰, co do聽istniej膮cych dotychczas rozwi膮za艅.

Dialog jest dost臋pny dla ka偶dego. Mo偶na zacz膮膰 praktykowa膰 dialog ju偶 dzi艣, rozwijaj膮c w聽sobie cho膰by 4 praktyki dialogu, samemu i聽w zespo艂ach. Ka偶dy z聽nas mo偶e by膰 zal膮偶kiem kultury organizacyjnej opartej na聽dialogu, zdrowej i聽otwartej komunikacji oraz owocnej rozmowie.

Autor artyku艂u:
Iwona Kozieja