Superwizja i Mentor Coaching

utworzone przez  | pa藕 24, 2017 | Coach pisze | 0 komentarzy

Superwizja i聽Mentor Coaching

to 2 ro偶ne formy wsparcia rozwoju coacha jako profesjonalisty i聽鈥 co niemniej wa偶ne 鈥 cz艂owieka oraz coachingu jako profesji i聽sztuki.

Od coach贸w, kt贸rzy aplikuj膮 na聽ACC 鈥 a聽potem tak偶e na聽PCC i聽MCC 鈥 ICF wymaga odbycia co najmniej 3 miesi臋cznego procesu mentor coachingu. Celem tego procesu jest doskonalenie i聽g艂臋bsze zrozumienie 11 Kluczowych Kompetencji Coacha ICF na聽poziomie, do聽kt贸rego aplikant si臋 przygotowuje.

Wymagane do聽akredytacji minimum 10 godzin pracy z聽Mentorem najcz臋艣ciej odbywa si臋 w聽postaci 7 godzinnej sesji zespo艂owej聽live, w聽kt贸rej bierze udzia艂 maksimum 10 uczestnik贸w oraz 3 indywidualnych godzinnych spotka艅 z聽Mentorem na聽Skypie. Sesja zespo艂owa pozwala nie tylko na聽zobaczenie 鈥瀓ak to robi膮 inni鈥 (rodzaj benchmarku), uzyskanie polifonicznej informacji zwrotnej (360 stopni: mentor, klient, coach, obserwatorzy) ale tak偶e 鈥 dzi臋ki uczestnictwu w聽nierzadko burzliwych dyskusjach i聽konieczno艣ci jasnego, opartego na聽faktach formu艂owania w艂asnych komentarzy 鈥 umo偶liwia istotnie bogatszy wgl膮d w聽charakter ka偶dej z聽11 kompetencji, ich wzajemne powi膮zania i聽interakcje.

Mentor coaching ma przeznaczenie kompetencyjne i聽rozwojowe. Uczestnicy wychodz膮 z聽sesji zespo艂owej ze 艣wiadomo艣ci膮 swoich mocnych stron oraz obszar贸w, nad kt贸rymi warto jeszcze popracowa膰. A potem nast臋puje ta praca. Jej wyniki coach-aplikant omawia z聽coachem-mentorem podczas indywidualnych spotka艅, w聽oparciu o聽zrealizowane przez siebie sesje z聽klientami. To jest miejsce do聽prze艣ledzenia specyficznych trudno艣ci, do聽zmierzenia w艂asnych post臋p贸w i聽oceny ewentualnych luk kompetencyjnych oraz sposob贸w ich zape艂nienia. Dla aplikant贸w w聽艣cie偶ce Portfolio te indywidualne spotkania to tak偶e praktycznie niezast膮piona pomoc w聽wyborze takiego nagrania egzaminacyjnego, kt贸re najlepiej spe艂nia kryteria akredytacyjne na聽poziomie na聽jaki aplikuje.

Mentor coaching jest procesem, podobnie jak聽coaching 鈥 ma sw贸j pocz膮tek, dynamik臋 przebiegu podporz膮dkowan膮 realizacji okre艣lonego celu (tu: jest nim osi膮gni臋cie przez coacha 鈥揳plikanta odpowiedniego poziomu kompetencyjnego). Mentor coaching ma tak偶e sw贸j wyznaczony zaplanowany koniec, kiedy rezultat zostaje osi膮gni臋ty i聽obie strony mog膮 sobie pogratulowa膰 efekt贸w pracy. Warto pami臋ta膰 o聽tym, decyduj膮c si臋 na聽rozpocz臋cie procesu w聽odpowiednim dla siebie momencie i聽zaplanowanie go zgodnie ze swoimi g艂贸wnymi celami (rozwojowymi, zawodowymi i聽鈥 pami臋tajmy! 鈥 osobistymi). Odpowiedni moment najcz臋艣ciej pozna膰 mo偶na po聽tym, 偶e gotowo艣膰 do聽podj臋cia dzia艂ania nie 艂膮czy si臋 z聽po艣piechem ani poczuciem przymusu, wr臋cz przeciwnie 鈥 zaprojektowana w聽odpowiednim czasie d艂ugo艣膰 procesu pozwala na聽to, by czas traktowa膰 jako sprzymierze艅ca. Francuzi mawiaj膮:聽prends ton temps, co znaczy: korzystaj w聽pe艂ni z聽czasu, kt贸ry jest i聽w kt贸rym jeste艣, wykorzystaj mo偶liwo艣ci, kt贸re daje ci proces, aby jego koniec oznacza艂 satysfakcj臋 z聽czego艣 faktycznie uko艅czonego.

Odmienny jest charakter superwizji. Ta forma wsparcia coacha w聽jego pracy i聽w jego byciu coachem, mniej sformalizowana, lecz o聽wiele bardziej holistyczna i聽systemowa, nie jest wprawdzie (jak na聽razie) wymogiem ICF, cho膰 ju偶 zosta艂a uznana jako ekwiwalent CCE przy聽odnawianiu akredytacji. Wydaje si臋 jednak je艣li nie niezb臋dna, to co najmniej niezmiernie u偶yteczna tak dla zachowania higieny psychicznej, profesjonalnej sprawno艣ci i聽pewno艣ci etycznej profesjonalisty pracuj膮cego sam na聽sam z聽drugim cz艂owiekiem, jak聽dla nieustannego w艂asnego rozwoju coacha-cz艂owieka.

O ile mentor coaching dba o聽podstawy techniki i聽przyswojenie podstaw, o聽tyle superwizja jest piel臋gnowaniem sztuki, jej wzrostu i聽rozkwitu.聽Wi臋cej na聽ten temat w聽kolejnym tek艣cie nt. superwizji w聽coachingu.

Autor artyku艂u:
Ewa Mukoid (MCC ICF)

Dr Ewa Mukoid, MCC ICF Instytut Komunikacji i Rozwoju Mukoid, Studia Zawodowe Coachingu ACSTH ICF www.mukoid.com