Praca ze snem i zaawansowanymi metaforami.

utworzone przez  | lip 4, 2017 | Coach pisze | 0 komentarzy

鈥濳reujcie przywilej tworzenia 偶ycia, gdziekolwiek jeste艣cie鈥.
Merilyn Atkinson

Relacja w聽warsztat贸w prowadzonych przez Merylin Atkinson, Konstancin-Jeziorna 10-12.10.2012r.

鈥濸raca ze snem i聽Zaawansowanymi Metaforami鈥

Nie potrafi臋 opisa膰 wszystkiego, co dzia艂o si臋 na聽warsztacie. Mog臋 tylko powiedzie膰, 偶e zar贸wno dla mnie, jak聽i聽dla wielu uczestnik贸w by艂 on zaskakuj膮cy. Bo tak do聽ko艅ca nie wiedzieli艣my, czego si臋 spodziewa膰. I rzeczywi艣cie nie spodziewali艣my si臋, 偶e podczas warsztatu b臋dziemy uczyli si臋, jak聽odczytywa膰 sny!

Merylin Atkinson, za艂o偶ycielka i聽Prezydent Erickson College International, starsza pani o聽niezwyk艂ej energii i聽ujmuj膮cym u艣miechu, otworzy艂a przed nami kolejne drzwi do聽sztuki i聽nauki coachingu i聽zaprosi艂a do聽metaforycznego 艣wiata sn贸w i聽opowie艣ci, gdzie mo偶emy znale藕膰 nasze inspiracje, nasze warto艣ci i聽odpowiedzi na聽nurtuj膮ce nas pytania.

Po co nam聽metafory? Meta-znaczy poza. Dzi臋ki metaforom docieramy do聽g艂臋bszych poziom贸w naszej pod艣wiadomo艣ci, gdzie kryj膮 si臋 odpowiedzi, kt贸rych szukamy i聽jak偶e cz臋sto nie mo偶emy znale藕膰. Dzi臋ki metaforze ujawnia si臋 w聽nas intuicja, a聽dzi臋ki intuicji ujawnia si臋 nie tylko to, kim my艣limy, 偶e jeste艣my, ale r贸wnie偶 kim si臋 stajemy.

Co mo偶e by膰 藕r贸d艂em metafor? 殴r贸de艂 jest wiele, pocz膮wszy od聽bajek i聽mit贸w, a聽na聽zwyk艂ych, prostych historiach ko艅cz膮c. Tak, zwyk艂a, prosta historia mo偶e zawiera膰 w聽sobie pi臋kne metafory pod聽warunkiem jednak, 偶e potrafimy j膮 w艂a艣ciwie przedstawi膰. Merylin robi to znakomicie. Ka偶da z聽jej historii, jak膮 mieli艣my przyjemno艣膰 wys艂ucha膰, by艂a opowiedziana tak, jakby to by艂 film. Merylin u偶ywa艂a wielu ciekawych zabieg贸w aby jej historia sta艂a si臋 metaforyczna i聽trafia艂a do聽s艂uchacza. Cz臋sto pojawia艂y si臋 w聽niej otwarte pytania, wyra藕ne modulowanie g艂osem, zmiana perspektywy, tzw. asocjacja i聽dysocjacja, czyli 鈥瀢chodzenie鈥 w聽posta膰, o聽kt贸rej m贸wi艂a, lub opowiadanie z聽perspektywy obserwatora, a聽tak偶e ruch. Dodam tylko, 偶e ruch na聽scenie w聽trakcie opowiadania historii te偶 nie by艂 przypadkowy鈥 ale to, trzeba by艂o zobaczy膰!

Ciekawym odkryciem by艂o r贸wnie偶 to, 偶e mo偶emy w聽trakcie rozmowy coachingowej opowiada膰 metaforyczn膮 histori臋, kt贸ra jest abstrakcyjna, w聽tym sensie, 偶e nie jest zwi膮zana wprost z聽tematem poruszanym przez klienta. Chodzi o聽to, 偶e ka偶da dobrze opowiedziana historia, kt贸ra wyp艂ywa naturalnie od聽coacha, uruchamia w聽umy艣le klienta proces, kt贸ry jest o聽wiele wa偶niejszy ni偶 tre艣膰 naszej historii. Jak to wygl膮da艂o w聽praktyce? Kto艣 opowiada艂 o聽swoim problemie. Wtedy druga osoba (coach) m贸wi艂: to mi przypomina histori臋鈥 i聽tu m贸wili艣my o聽tym, co podsun臋艂a nam nasza intuicja coacha. Zupe艂nie abstrakcyjne, niezwi膮zane z聽tematem historie. Efekt by艂 fantastyczny. Wystarczy tylko zaufa膰 swojej intuicji! W praktyce oznacza to, 偶e mo偶emy zacz膮膰 nawet od聽s艂贸w 鈥瀟o mi przypomina histori臋鈥 nie maj膮c w聽g艂owie jeszcze 偶adnej konkretnej historii! Nie wierzycie? Do艣wiadczyli艣my tego w聽pracy w聽grupach. Wra偶enia by艂y zadziwiaj膮ce.

Innym tematem, kt贸ry by艂 dla mnie bardzo ciekawy, by艂a tzw.聽metafora wizji. Pewnie wszyscy stosujemy j膮 w聽coachingu. Polega na聽wizualizacji siebie w聽jakiej艣 konkretnej sytuacji i聽z聽uwzgl臋dnieniem wa偶nych dla klienta warto艣ci. To po艂膮czenie wizji i聽warto艣ci staje si臋 now膮 to偶samo艣ci膮 klienta.

To, co szczeg贸lnie mnie zaciekawi艂o to dwa aspekty metafory wizji. Pierwszy, to fakt, 偶e klient wizualizuje siebie w聽trzeciej osobie l.p. (dysocjacja). To bardzo wa偶ne, bo klient wizualizuje siebie w聽jednej konkretnej sytuacji a聽asocjacja nast臋puje p贸藕niej w聽wielu momentach (sytuacjach) 偶yciowych. Przeciwny zabieg nie daje takich mo偶liwo艣ci klientowi. Drugi ciekawy aspekt to ruch. Ruch, po聽angielsku聽motion, 艂膮czy si臋 bezpo艣rednio z聽innym angielskim s艂owem聽emotion. W wizji klient widzi siebie w聽ruchu. Prosimy go, by opowiedzia艂 jak聽idzie, jak聽oddycha, jak聽porusza r臋koma, jaki ma wyraz twarzy, jakie spojrzenie, co m贸wi, jak聽m贸wi, jaki ma ton g艂osu, itd. To po艂膮czenie ruchu i聽emocji by艂o dla nas odkryciem.聽Z wizji ruchu rodz膮 si臋 emocje, klient zaczyna czu膰 swoj膮 now膮 to偶samo艣膰, zaczyna si臋 z聽ni膮 bardziej identyfikowa膰.

Kiedy Merylin zacz臋艂a m贸wi膰 o聽snach i聽metodach ich odczytywania, mia艂o si臋 wra偶enie, 偶e wkraczamy w聽艣wiat magii. To niesamowite jak聽wielka m膮dro艣膰 kryje si臋 za聽ka偶dym naszym snem je艣li tylko umiemy j膮 odczyta膰. Dzi臋ki temu warsztatowi odnale藕li艣my swojego wewn臋trznego m臋drca, jak聽go Merylin nazywa艂a 鈥瀌ream makera鈥, kt贸ry ca艂y czas podpowiada nam, co jest dla nas dobre. Tylko trzeba go uwa偶nie pos艂ucha膰. Jego g艂os jest cichy, spokojny, ale pewny. I co wa偶ne, on zawsze jest po聽naszej stronie. Mog臋 was te偶 uspokoi膰. Nie ma podzia艂u na聽dobre i聽z艂e sny. Ka偶dy jest dla nas dobry. Ka偶dy jest jakim艣 przes艂aniem. Technika odczytywania sn贸w, to tzw. technika 3 kolumn. Mi臋li艣my okazj臋 膰wiczy膰 j膮 kilkakrotnie i聽efekty by艂y fantastyczne. Jak wykorzysta膰 t臋 umiej臋tno艣膰 w聽pracy coacha? Niew膮tpliwie wymaga to ju偶 pewnego poziomu zaawansowania w聽procesie, a聽przede wszystkim gotowo艣ci naszego klienta na聽poruszanie takiej tematyki. Je艣li tylko zdarzy si臋 taka okazja i聽spotkamy si臋 np. w聽ramach coaching cafe lub learning forum, ch臋tnie podziel臋 si臋 z聽Wami bardziej szczeg贸艂owymi informacjami na聽temat techniki odczytywania sn贸w.

Autor artyku艂u:
Paulina Barna膰 (PCC ICF)