Powiedz to dobrym słowem, Iwona Majewska-Opiełka

11/04/2015

Powiedz to dobrym słowem, Iwona Majewska-Opiełka

Czy słowa w komunikacji to zaledwie 7%? To mit, z którym walczy Iwona Majewska-Opiełka, psycholog i autorka książki „Powiedz to dobrym słowem”. 7% może mieć miejsce nie w ogóle w komunikacji, a jedynie w takiej sytuacji „kiedy słowna treść komunikatu jest rozbieżna z tym, co niewerbalne, ale i wówczas chodzi raczej o wiarę, zaufanie, a nie o siłę przekazu czy jego rozumienie”. Zgadzam się z autorką, że słowa mają nie tylko znaczenie, na co zwraca wielu wybitnych myślicieli, ale także i moc. Używając negatywnego języka w stosunku do ludzi, wdrukowujemy w nich pewną postawę. Dlatego lepiej mówić dobrym słowem. „Jeśli potraktujemy właściwe mówienie, posługiwanie się dobrym słowem tak, jak to proponuję w tej książce, nieuchronnie pójdą za tym osobisty rozwój i zmiana sposobu myślenia. Mówienie dobrym słowem zwiększa poczucie własnej wartości (…), wzmacnia pozytywne myślenie i poczucie obfitości. Jest kwintesencją proaktywności i towarzyszy mu spójność wewnętrzna. Kiedy proszę: „Powiedz to dobrym słowem”, tak naprawdę namawiam do samodoskonalenia”, zauważa autorka.

Komunikacja oznacza ni mniej nic więcej, tylko komunikowanie czegoś komuś. Kwestią otwartą jest jednak czym jest właśnie komunikat oraz jaki powinien być. Często zdarza się bowiem, że wypowiedzi odnoszą skutek odwrotny do zamierzonego. Zamiast zmotywować – zniechęcają. Jakich słów zatem używać, aby precyzyjnie wyrazić swoją myśl? Aby zostać zrozumianym zgodnie z intencjami? Co zrobić, żeby nasz przekaz precyzyjnie wyrażał to, co chcemy wyrazić, by nie został źle odebrany? Na te oraz inne pytanie odpowiada Iwona Majewska-Opiełka.

Język pozytywny, to język nadziei, zwraca uwagę autorka. „Po tym, jakich słów używają ludzie, można poznać, na ile pozytywnie jest zaprogramowana ich podświadomość”. Słowa takie, jak np. pięknie, wspaniale, rewelacyjnie, czy chociażby dobrze, to słowa ludzi pozytywnie myślących. Tymczasem słownik ludzi zaprogramowanych negatywnie obfituje w takie słowa, jak np. strasznie, okropnie, trudno, źle, ciężko. Np. osoba zapracowana, nawet gdy lubi swoją pracę, będzie narzekać. Tymczasem osoba o przeciwnej postawie raczej będzie się cieszyła, albo  też odwoła się do faktów. To także postawa mówienia o trudnościach językiem pozytywnym. Takie osoby „odżegnują się w mówieniu od osądu, który często powoduje zamknięcie się, wycofanie drugiego człowieka albo nudzi w nim negatywne emocje”.

I myśl autorki: „Pozytywny język to również mówienie w sposób pozwalający zachować nadzieję, nie kończyć starań, jeśli ciągle warto coś robić. Nadzieja ma wielką moc, może stać się siłą potrzebną do wyzdrowienia, ale również do wszelkich innych działań, czasem wręcz aktów heroicznych.”

Powiedz to dobrym słowem
Iwona Majewska-Opiełka
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Sopot 2016

Artur Negri, ACC IC
Admin
About admin