Jak zostać coachem?

Zanim zapiszesz się na szkolenie coachingowe sprawdź:

  1. Siebie – po co chcesz się uczyć i ile masz na to czasu? Czy chcesz być coachem czy specjalistą od coachingu? Umieć robić coaching, czy z niego żyć? Koncentrować się na biznesie, pracować z menedżerami, czy wspierać klientów indywidualnych? Szkoły są bardzo różne i warto dobrać je do osobistych potrzeb.
  2. Poziom – rekomendujemy szkoły akredytowane w ICF, bo to oznacza, że ktoś zbadał je już za Ciebie. Jeśli wybierasz szkołę nieakredytowaną sprawdź jak długo istnieje, ilu wypuściła absolwentów, a także czy dostarcza dokumentację umożliwiającą przystąpienie do egzaminów ICF (w języku angielskim lub języku polskim).
  3. Ofertę szkoleniową – ilość i różnorodność kursów na różnych poziomach zaawansowania, a także możliwość realizowania kształcenia etapami. Ważne są też standardy etyczne i jakościowe: egzaminy wewnętrzne, ankiety i badania satysfakcji.
  4. Prowadzących – głównym kryterium jest ilość godzin płatnej praktyki oraz posiadane wykształcenie coachingowe poparte certyfikatami instytucji niezależnych. Na świecie za wiarygodny uważa się ok. 700 godzin praktyki, w Polsce znaczący jest dorobek ok. 250 godzin. Dodatkowym, ale drugorzędnym kryterium jest tutaj praktyka trenerska. Dobry coach nauczy coachingu nawet jeśli jest słabszym trenerem, odwrotnie nie…
  5. Proporcje między teorią a praktyką – upewnij się, że ilość godzin dotycząca bezpośredniego nabywania umiejętności oraz praktyki coachingowe w obecności coacha trenera są głównym składnikiem szkolenia. Jeśli jest więcej zajęć z teorii to oznacza, że to bardziej szkoła o coachingu kształcąca specjalistów, a nie coachów.
  6. Metodyka – ważne, żeby była określona, żeby prowadzący lub właściciel wiedział co promuje. Dowiedz się z jakich korzeni czerpie szkoła (NLP, terapie behawioralne, modele biznesowe, GROW, Co-Active) i jakie ma przesłanie. Dopytaj o przekazywane kompetencje i techniki, dokumentację i podręczniki.
  7. Referencje – wizytówką i rzeczywistym produktem rynkowym szkoły jest absolwent. Dotrzyj do nich osobiście, pytaj nie tylko o ich wrażenia, ale sprawdź jak sobie radzą na rynku, jakimi ludźmi się stali.